Blue Flower

Ruch jest bardzo ważnym czynnikiem likwidującym otyłość. Systematyczny i odpowiednio dobrany rodzaj aktywności fizycznej to podstawa w utrzymaniu dobrego zdrowia i kondycji. Oczywiście nie można zapominać o odpowiedniej diecie. Najlepiej rozpoczynać dzień od krótkiej, nawet kilkuminutowej gimnastyki albo spaceru. Może to być wyjście z psem, czy marsz z kijkami albo wybranie się na zakupy do bardziej oddalonego od domu sklepu. Stopniowo powinno się wydłużać poranną aktywność. Taka gimnastyka polecana jest dla wszystkich ludzi, w każdym wieku. Warto uświadomić sobie, że żyjąc aktywnie będziemy żyli dłużej i zdrowiej.
Codzienna gimnastyka pozwala na wzmocnienie stawów, poprawę funkcjonowania układu pokarmowego, dotlenia komórki i zapobiega bólom kręgosłupa. W dzisiejszych czasach, codzienna aktywność to już nie tylko moda ale i konieczność. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak szkodliwy wpływ na zdrowie ma siedząca praca, często połączona ze złymi nawykami żywieniowymi, co powoduje nadwagę i liczne problemy zdrowotne. Dzisiaj bóle kręgosłupa zaliczane są do chorób społecznych. W wielu przypadkach jednak można im zaradzić gimnastyką i odpowiednimi ćwiczeniami. Od najmłodszych lat pracujemy na to w jakim stanie będzie nasz kręgosłup w dorosłym życiu. Warto więc zastanowić się zanim napiszemy naszym dzieciom zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego.
Warto się od czasu do czasu zastanowić nad równowagą psychiczną i nad tym jak ją zachować, jak o nią dbać.
Na równowagę psychiczną składają się cztery sfery, o które należy starannie zadbać. Jest to:
- sfera fizyczna
- sfera psychiczna
- sfera umysłowa
- sfera duchowa
Postarajmy się przeanalizować te cztery sfery.
- sfera fizyczna- Tego chyba nie musimy podkreślać, że może ot być przede wszystkim sport. Co jednaj, jeśli ktoś nie może uprawiać sportu, ponieważ choruje np. na kręgosłup. Powinien właśnie o kręgosłup zadbać.
- sfera psychiczna- jest to zadbanie o swój umysł w każdej postaci. Może to być kontakt z ludźmi, albo zadbanie i zdrowie psychiczne.
-sfera umysłowa- tu można zadbać o równowagę psychiczną, albo o zdrowie psychiczne.
- sfera duchowa- tutaj niekoniecznie mamy na myśli wiarę, ale oczywiście wchodzi ona w skład tek sfer. Możemy również zadbać o nią wzbogacając swoje wnętrze, pogłębiając wiedzę i na wiele innych sposobów.

Warto zatrzymać się przez chwilę nad tym tematem i do częstego powrotu do niego.

Gimnastyka wodna – polecana jest dla każdego niezależnie od aktualnej kondycji i wieku. Gimnastyka w wodzie (aqua aerobic) jest gimnastyką która przynosi, znakomite efekty poprawia, kondycję, sylwetkę działa rozluźniająco i relaksująco. Gimnastykę można uprawiać samodzielnie lub w zorganizowanej grupie pod okiem trenera – nadwaga, problemy z kręgosłupem czy stawami nie są przeciwwskazaniem, ponieważ gimnastykę uprawia się bez wysiłku i przeciążania stawów.

Taka forma gimnastyki polecana jest osobom, które ze względu na stan zdrowia nie mogą uprawiać tradycyjnej gimnastyki, a jednocześnie nie chcą rezygnować z aktywnego życia oraz sportu. Ćwiczenia wykonywane na sali gimnastycznej potrafią, być dużym obciążeniem dla kręgosłupa i stawów jednak w wodzie nie stanowią problemu. Woda amortyzuje i niweluje, ryzyko powstania kontuzji a ciężar ciała zmniejsza, się za sprawa siły wyporu – będąc, w wodzie czujemy, się lekko i nawet nadwaga nie stanowi problemu.

Decydując, się na aqua aerobic nie musimy, stresować się faktem, że nie potrafimy pływać, ponieważ ćwiczenia przeprowadzane są, w wodzie, która sięga nam do pasa lub do klatki piersiowej. Ćwiczenia wykonywane w wodzie to doskonały sposób na poprawę naszej kondycji fizycznej i rozwinięcie mięśni. Gimnastyka wodna podnosi i poprawia, sprawność naszego organizmu pobudzając, krążenie krwi oraz rozszerza wydolność naszego serca i płuc. Regularne ćwiczenia i chłodna woda hartują i wzmacniają nasz organizm.

Gimnastykę wodną (aqua aerobic) szczególnie poleca się osobom:

• kobietom w ciąży – gimnastyka nie obciąża kręgosłupa ani stawów, relaksuje i uspokaja,

• osobom z nadwagą – ćwiczenia nie obciążają stawów, redukują tkankę tłuszczową oraz wysmuklają sylwetkę,

• osobom po kontuzjach, urazach – ćwiczenia są dobrą formą rehabilitacji po doznanych wcześniej złamaniach, zwichnięciach lub po zerwaniu ścięgna,

• osobom starszym – ćwiczenia podnoszą sprawność oraz poprawiają wydolność płuc i serca,

• osobom ze słaba kondycją – ćwiczenia nie są wyczerpujące, poprawiają kondycję i wydolność organizmu,

• osobom z wadami kręgosłupa, osteoporozą, bólami stawów – gimnastyka w wodzie wzmacnia i rozwija mięśnie bez przeciążania stawów i kręgosłupa – siła wyporu wody zmniejsza ciężar ciała i ćwiczenia wykonywane są lekko i bez wysiłku.

Gimnastyka wodna polecana jest też kobietom, które zmagają się z cellulitem – woda ujędrnia i napina, skórę a regularnie wykonywane ćwiczenia powodują, redukcję cellulitu oraz modelują i wyszczuplają sylwetkę. Ćwiczenia w wodzie są świetnym rozwiązaniem dla wszystkich osób, które preferują aktywny wypoczynek połączony z relaksem i dobrą zabawą. Woda wpływa, rozluźniająco likwidując, stres i napięcie oraz uwalnia, endorfiny (hormon szczęścia) podnosząc jednocześnie naszą sprawność i wytrzymałość – ćwiczenia w wodzie to aktywność fizyczna połączona z relaksem.

Siedzimy lub stoimy przez wiele godzin dziennie w pracy, odpoczywamy też często biernie. Z czasem pojawiają się bóle kręgosłupa, jego zesztywnienie, nieprawidłowa postawa. Napięcie i garbienie się wpływa na wiele narządów wewnętrznych, ogranicza przepływ krwi i spłyca oddech.
Spowodowane jest to naszą niewłaściwą postawa siedząca lub też źle dobranym fotelem biurowym, często pozbawionym odpowiedniej regulacji, która mogła być poprawić jego dopasowanie do naszej sylwetki. Kiedy szef nie chce wymieniać fotela – bo przecież ten jest dobry musimy poszukać innego rozwiązania. Wybierając odpowiednie ćwiczenia na zdrowy kręgosłup możemy przynieść sobie ulgę i zapobiec przykrym dolegliwościom. Przede wszystkim powinniśmy dobrze zaplanować sobie czas po pracy. Jeśli tylko wracamy do domu i dalej siadamy pracować na domowym krześle obrotowym nasze ciało nie będzie zadowolone. Żyjemy w takich czas, że sama praca się liczy. Ale nasze społeczeństwo zaczyna zauważać, że bez aktywności fizycznej, dodatkowego ruch bez pracy życie staje się bardzo nudne. A nasz organizm i ciało nie kwitną, a wręcz przeciwnie więdną znużone naszym siedzącym trybem życia. 

gimastyka a kręgosłup

Kręgosłup bardzo lubi pływanie i wodę. Wizyta na basenie ulży w bólach, regularne pływanie wzmocni mięśnie grzbietowe, wysmukli całą sylwetkę. Najlepszy na zdrowy kręgosłup będzie styl grzbietowy i kraul. Z pływaniem żabką należy uważać, nie jest dobre dla odcinka szyjnego. Gdy mamy problemy z kręgosłupem, unikać należy bardzo forsownego wysiłku, dużych obciążeń oraz sportów zespołowych, w których może dojść do wypadków. Jeżeli bieganie - zamiast sprintów i ekstremalnych biegów przełajowych wybierzmy jogging. Podczas jego uprawiania ciało balansuje utrzymując prawidłową postawę.
Podobnie dzieje się podczas jazdy rowerem, gdy jednak dolega nam kręgosłup, wskazana jest spokojna jazda po równym terenie. Kierownica powinna być odpowiednio wysoko, aby zapewnić wyprostowane plecy, a siodełko, koła i napęd ułożone względem siebie tak, by noga oparta o pedał, gdy ten jest na dole, była wyprostowana. Kolarzówki i rowery górskie nie będą dobre dla osób, które nabawiły się dolegliwości od siedzenia - wygięty w łuk kręgosłup podlega nieprawidłowym naciskom.
Wybierz także łagodne formy zajęć fitness, wszelkie rozciągania i statycznie ćwiczenia zwiększające wytrzymałość. Nie zaczynaj ćwiczenia od filmików z internetu, wybierz się na zajęcia z instruktorem.
Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna pozwala utrzymać silne mięśnie i prawidłową postawę ciała, a zdrowy kręgosłup odwdzięczy nam się brakiem bólu, sprężystą postawą i dobrym zdrowiem.

Zapisz